Δευτέρα 23 Ιουνίου 2014

Σταύρος Μπένος:Ο δήμαρχος πρέπει να είναι σύμμαχος μόνο με τα όνειρα της πόλης του...

Συζήτηση με μια προσωπικότητα της δημόσιας ζωής που εξακολουθεί να ονειρεύεται για την πολιτική και τον πολιτισμό σήμερα... 
Magnify Image
συνέντευξη του Σταύρου Μπένου στο lifo.gr
Ο Σταύρος Μπένος, έχει τρία πνευματικά παιδιά: Την Καλαμάτα, τα ΚΕΠ και το «Διάζωμα». Τα έχει υπηρετήσει με την ιερή εμμονή του ανθρώπου που δεν εγκαταλείπει τους στόχους του, κάτι που τον διέσωσε από το μοντέλο του πολιτικού ξερόλα. 
Ο πολιτισμός, το περιβάλλον και το κράτος είναι τα τρια αγαπημένα του «πράγματα» στα οποία είναι εδώ και πολλά χρόνια, απόλυτα αφοσιωμένος. 
Η αφοσίωση πολλών ετών αποδίδει πλούσια σήμερα τους καρπούς της στο «Διάζωμα», το πιο αποτελεσματικό σωματείο πολιτών και επιστημόνων οι οποίοι μελετούν, αναδεικνύουν και μας παραδίδουν τα αρχαία θέατρα της χώρας, αληθινά κοσμήματα, μέσα από διαφανείς και εντελώς απλές διαδικασίες. Φυσικά με μεγάλο μόχθο.  
 «Αν δεν κοινωνικοποιηθούν τα μνημεία μας, ούτε προστατεύονται, ούτε αναδεικνύονται», ήταν οι πρώτες κουβέντες του Σταύρου Μπένου. 
Ο θρυλικός δήμαρχος της Καλαμάτας δε μάσησε σε αυτή τη συζήτηση τα λόγια του, για την πόλη την πολιτική και τον πολιτισμό σήμερα.   

ΕΡ:Το πιο σημαντικό σημείο σε αυτή την διαδικασία αποκατάστασης των αρχαίων θεάτρων ποιό είναι; 
Σ.Μ.Το πιο σοβαρό για μένα είναι η συνάντηση των μνημείων με την αειφορία και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Στο σχέδιο που έχουμε για να συνδέσουμε τα  θέατρα της Ηπείρου, δημιουργήσαμε μια διαδρομή, ένα πρόγραμμα συνθετικό  που «γονιμοποιεί» τα μνημεία και συνδέει τα αρχαιολογικά έργα με ό,τι παράγουν οι άνθρωποι εκεί. Οι αγρότες, οι ξενοδόχοι, η γαστρονομία της περιοχής, ο σπουδαίος λαϊκός πολιτισμός. Είναι ένας πρεσβευτής και υποκινητής όλων των δυνάμεων που στροβιλίζονται σε μια περιοχή.   Αυτός είναι ένας  ευρύτερος στόχος του Διαζώματος; Ήταν ένα όνειρο  που δε το λέγαμε και πολύ φωναχτά όταν ξεκινήσαμε για να μη μας περάσουν για ψώνια.   Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης. Λειτούργησε πέρσι μετά από 1700 χρόνια 

ΕΡ:Ποια ήταν τα θεμέλια αυτής της ιστορίας; 
Σ.Μ.Το ένα ήταν η τεκμηρίωση των αρχαίων θεάτρων. Πριν το Διάζωμα δεν υπήρχε  τεκμηρίωση; Δεν υπήρχε τίποτα. Το Διάζωμα ξεκίνησε την καταγραφή το 2008. Είναι κάτι που λείπει από τη χώρα συνολικά. Η χώρα δεν έχει καταγραφεί. Είμαστε η μόνη χώρα στον κόσμο ακόμα και ανάμεσα στις αφρικανικές που δεν έχουμε εικόνα του τι έχει καταγραφεί,  τι ανήκει στο κράτος και τι στους ιδιώτες και το πιο καταπληκτικό είναι ότι δεν έχουμε και κανόνες πάνω σε αυτό που λέγεται χωροταξία και πολεοδομία. Υπάρχουν γκρίζες ζώνες και όπου υπάρχουν γκρίζες ζώνες κάνουν πάρτι τα λαμόγια... 

ΕΡ:Πόσα αρχαία θέατρα έχετε καταγράψει; 
Σ.Μ.Εχουμε καταγράψει 125. Το ονομάζουμε  Πανόραμα. Είναι στο διαδίκτυο και σε application. Από του χρόνου θα τα ανεβάσουμε και στην Wikipedia. Ξεκινήσαμε λοιπόν από την καταγραφή και την κατηγοριοποίηση. Πόσα και σε ποιά κατάσταση βρίσκονται. Για την επισκεψιμότητα θεωρήσαμε ότι η όψη είναι πολύ σοβαρή.   

ΕΡ:Σώζονται όλα; 
Σ.Μ:Όλα σώζονται, αλλά το υλικό δεν είναι σε όλα τόσο πολύ, ούτε τόσο καλό. Κατόπιν πήγαμε στο δεύτερο βήμα. Κάναμε το λεγόμενο επιστημονικό δελτίο. Την τυποποίηση της πληροφορίας.   Έχουμε καταγράψει 125 αρχαία θέατρα. Το ονομάζουμε Πανόραμα. Είναι στο διαδίκτυο και σε application. Από του χρόνου θα τα ανεβάσουμε και στην Wikipedia...

ΕΡ:Με ποιά μέθοδο κάνετε τα επιστημονικά δελτία; 
Σ.Μ.Κάναμε τα τρία πρώτα θέατρα, την Μεσσήνη, την Επίδαυρο, και το θέατρο του Διονύσου  από κορυφαίους επιστήμονες αναστηλωτές και αρχαιολόγους και αυτό αποτέλεσε πρότυπο για τους υπόλοιπους. 
Έχουμε κάνει σχεδόν ογδόντα θέατρα και θα τελειώσουμε πολύ σύντομα και τα υπόλοιπα. Το επόμενο βήμα είναι οι εκδόσεις η φιλμογραφία και τα ψηφιακά προϊόντα. Έχουμε ήδη μια παγκόσμια πρώτη: έχουμε ήδη ψηφιακές ξεναγήσεις μέσα από κινητό τηλέφωνο. Είναι η πρώτη φορά που αυτό συμβαίνει για εξωτερικό χώρο. Έχουμε κάνει την Επίδαυρο και τη Μεσσήνη και ακολουθούν οι Δελφοί. Έχουμε κάνει και την πρώτη απόπειρα για 3D απεικονίσεις. Έχουμε ανεβάσει ήδη την πρώτη μας εφαρμογή για το Διονυσιακό θέατρο. Αυτό είναι το φάσμα της τεκμηρίωσης και θα προχωρήσουμε και σε άλλα πράγματα. Αλλά θέλουμε να λέμε αυτά που έχουμε κάνει.   

ΕΡ:Πόσοι εθελοντές δουλεύετε σε αυτή την ιστορία; 
Σ.Μ.Εκατοντάδες. Τα μέλη του σωματείου είναι ήδη χίλια. Εκ των οποίων τα 650 είναι τακτικά και τα υπόλοιπα αρωγά. Έχουμε κάνει αυτό το θεσμό των αρωγών μελών προκειμένου να διευκολύνουμε τα νέα παιδιά να πάρουν μέρος.  

 ΕΡ:Τι συνδρομή έχετε; 
Σ.Μ.100 ευρώ τα τακτικά μέλη ετησίως.   

ΕΡ:Σας φτάνουν ως χρηματοδότηση; 
Σ.Μ.Αυτό ήταν το δεύτερο κομμάτι του επιχειρησιακού μας σχεδίου. 
Η εναλλακτική χρηματοδότηση. Είπα από την αρχή -και αυτό είχε φοβίσει τους αρχαιολόγους μας λίγο στην αρχή- ότι εμείς δε θα πάρουμε ποτέ από το κράτος λεφτά. Αν μια τόσο μεγάλη ιδέα δε μπορεί να εμπνεύσει την κοινωνία και τους ιδιώτες δεν έχει νόημα να υπάρξει.
 Γιατί δυστυχώς, ο κρατισμός στην πατρίδα μας  δημιούργησε και στα κινήματα πολιτών το φαινόμενο του εκκρεμούς. Δηλαδή όταν γινότανε ένας σύλλογος,  άπλωνε το χέρι στο κράτος.
 ‘Η φτάναμε στα άλλα άκρα: της διαπλοκής με το κράτος ή στην αμφισβήτησή του. 
Εμείς θέλαμε να μείνουμε στο κέντρο του φάσματος και να προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε το κράτος χωρίς κανένα κόμπλεξ να βελτιώσει ποιοτικά και ποσοτικά τις επιδόσεις του.   
Είναι αυτό που λέει ο Καζαντζάκης: Στην επιτυχία μη γυρνάς πίσω, στην αποτυχία πάρε μια ανάσα και ξεκίνα πάλι από την αρχή. 
Εγώ το έχω τηρήσει αυτό στη ζωή μου, φεύγω, προχωρώ. Επιστρέφω μόνο εκεί που αποτυγχάνω...

ΕΡ:Με ποιους τρόπους συγκεντρώνετε χρήματα; 
Σ.Μ.Συγκεντρώνουμε  χρήματα με τρεις τρόπους:  ο πρώτος είναι οι μεγάλοι χορηγοί. Ο δεύτερος τρόπος είναι οι πόλεις και οι περιφέρειες, μέσω ενός θεσμού, του θεσμού των προγραμματικών συμβάσεων και ο τρόπος ο πλέον καινοτομικός είναι μέσα από ειδικούς τραπεζικούς λογαριασμούς που τους ονομάζουμε «κουμπαράδες». Υπάρχουν για 55 θέατρα.   

ΕΡ:Ο κουμπαράς «δουλεύει»; 
Σ.Μ.Αν δουλεύει; Σκίζει. Έχουμε ένα σύστημα εντελώς διαφανές. Βλέπουμε  τι βάζει ο καθένας και που πάνε αυτά τα χρήματα. Επομένως τα δυο αυτά θεμέλια, η  τεκμηρίωση και η  εναλλακτική χρηματοδότηση δημιουργούν το ιδεολογικό περιβάλλον της συνάντησης των μνημείων με τους πολίτες.   

ΕΡ:Η ιδέα για το Διάζωμα πως σας ήρθε;
Σ.Μ. Όσο και αν φαίνεται παράδοξο η ιδέα γεννήθηκε όταν ήμουν Υπουργός Πολιτισμού. Το 1996. Ένιωσα ένα αντιφατικό συναίσθημα γιατί δε θα μπορούσε να μου συμβεί τίποτα καλύτερο στη δημόσια ζωή από τη μια, αλλά από την άλλη είδα πόσο πεπερασμένα είναι τα όρια του κράτους για να προστατεύσουν αυτή τη σπουδαία κληρονομιά, παρόλο που είμαι ο πιο παθιασμένος θαυμαστής της αρχαιολογικής κοινότητας,  γιατί είναι η μόνη κοινότητα που δεν κατέρρευσε αξιακά. Βάλθηκα αμέσως με όλους τους φίλους μου και κάναμε συζητήσεις επί συζητήσεων που κράτησαν δέκα ολόκληρα χρόνια. Στην πενταετία,  κάναμε ένα καταστατικό, το οποίο δε μας άρεσε. Σταματήσαμε  και ξαναρχίσαμε από την αρχή. Είναι αυτό που λέει ο Καζαντζάκης: Στην επιτυχία μη γυρνάς πίσω, στην αποτυχία πάρε μια ανάσα και ξεκίνα πάλι από την αρχή. Εγώ το έχω τηρήσει αυτό στη ζωή μου, φεύγω, προχωρώ. Επιστρέφω μόνο εκεί που αποτυγχάνω. Η πρώτη αποτυχία μας οδήγησε σε μια νέα διερεύνηση που μας έφερε με μεγαλύτερη ασφάλεια στο να ξεκινήσουμε το 2008  αυτό το ωραίο ταξίδι. Δικαιώνεται απόλυτα η σκέψη μου για κάτι που το έχω βιώσει απόλυτα. Το ότι τα όρια του κράτους είναι πεπερασμένα και την απεραντοσύνη τη συναντάς μόνο στις ψυχές των ανθρώπων και στον εθελοντισμό. Αυτό είναι το Διάζωμα. Δε σταματάει πουθενά.  

ΕΡ: Ποιοί ενέπνευσαν αυτές σας τις απόψεις; 
Σ.Μ.Όταν έγινα δήμαρχος Καλαμάτας ήμουν 30 χρόνων. Οι σεισμοί έγιναν στο τέλος της δεύτερης τετραετίας μου. Είχα την τύχη να γνωρίσω δυο πολύ μεγάλες προσωπικότητες στο ξεκίνημά μου. Στον πολιτισμό ήταν ο Μάνος Χατζιδάκις. Και στο κομμάτι του περιβάλλοντος ήταν ο μεγάλος Γρηγόρης Διαμαντόπουλος. Υπήρξε ο μεγάλος μου μέντορας.   

ΕΡ:Πως  γνωρίσατε τον Διαμαντόπουλο; 
Γρηγόρης Διαμαντόπουλος
Σ.Μ.Όταν βγήκα δήμαρχος, λίγο πριν αναλάβω, πήγα  στο Τεχνικό Επιμελητήριο και ζήτησα να μου πουν τους δέκα καλύτερους πολεοδόμους αυτής της χώρας. Έστι τον γνώρισα. Μου είπε ότι «αν λες αλήθεια,  θα έρθω να δουλέψω δωρεάν, αν λες ψέμματα η τιμωρία σου θα είναι να φύγω σε έξι μήνες». Μιλήσαμε πολύ. Πήρε λοιπόν κάπου 1000 συνεντεύξεις από ανυποψίαστους πολίτες και μου λέει «έλα να σου μάθω την πόλη σου». Με πάει στο παραλιακό μέτωπο. «Αυτό είναι η μεγαλύτερη προίκα της πόλης». Πάμε μετά στους Αγίους Αποστόλους και μου λέει «θα την χάσεις την πόλη». Και ρίξαμε το ύψος των ορόφων από 5 σε 2. Και μου είπε και κάτι άλλο: «να θυμάσαι ότι ο δήμαρχος είναι σύμμαχος μόνο με τα όνειρα της πόλης του. Αν γίνεις διαιτητής των μικροσυμφερόντων σε μια εβδομάδα σε έχουν τελειώσει». Αν ο δήμαρχος δεν πετάξει, δε φύγει δεν ονειρευτεί δεν προσπαθήσει να παρασύρει του πολίτες σε κάτι ονειρικό, μεγάλο, το έχει χάσει το παιχνίδι. Κι ας του δώσουν όλα τα χρήματα του κόσμου. Ο Γρηγόρης με πήρε και με σήκωσε και με έβαλε σε ένα θρόνο στον ουρανό και εγώ από τότε αρνιέμαι να κατέβω από εκεί. Ο Γρηγόρης είχε κάψει τη ζωή του. Ήταν η προοδευτική πρόταση. Όταν ήρθε μετά από χρόνια στην Καλαμάτα και τον ρώτησα γιατί ήρθες, μου είπε ότι «είχα ανάγκη να αποδείξω στον εαυτό μου ότι οι δυνάμεις του καλού, του σχεδιασμού ακόμα και στο σκληρό κομμάτι των αυθαιρέτων, της πολεοδομίας, μπορεί να κερδίσουν τη μάχη». Τη μάχη την κερδίσαμε στην Καλαμάτα. Όταν κρινόταν ο πολεοδομικός νόμος του Τρίτση στην Καλαμάτα είχαν έρθει τραμπούκοι από όλη την Ελλάδα να μας σκοτώσουν. Αυτοί οι τύποι οι καταπατητές,  είχαν συνηθίσει αλλιώς.  

ΕΡ: Υπάρχουν εμπνευσμένοι δήμαρχοι στην Ελλάδα; 
Σ.Μ.Πάντα υπάρχουν.   

ΕΡ:Έχετε να μου πείτε έναν; 
Σ.Μ.Ο Μπουτάρης. Ο Μπουτάρης κατάφερε να δουλέψει τον σκληρό πυρήνα της αυτοδιοίκησης το οποίο είναι  η αλλαγή της νοοτροπίας. Αυτό είναι, δεν είναι τα έργα. Μέσα σε μια τριετία μόλις, μια πόλη που έτεινε να είναι η πιο συντηρητική, -μια πόλη που πριν 100 χρόνια ήταν Νέα Υόρκη, μια πόλη πολιτισμική και βγάζανε σε εκατό διαφορετικές γλώσσες έντυπα-, ο Μπουτάρης ξανάφερε αυτό το κλίμα του κοσμοπολιτισμού και της αισθητικής.   

ΕΡ:Η προίκα σας από το Χατζιδάκι; 
Σ.Μ.Μου είχε πει ότι ο πολιτισμός και η πολιτική έχουν δυο μεγάλους εχθρούς και το θέμα είναι πως περνάς ανάμεσα:  από τον ελιτισμό και το λαϊκισμό. Μου έλεγε ότι όσο χυδαίο είναι να χαϊδεύεις τα ταπεινά ένστικτα των ανθρώπων, άλλο τόσο χυδαίο είναι να περιφρονείς ένα κομμάτι της κοινωνίας. Και το απέδειξε με το έργο του. 
Ο Χατζιδάκις ήταν ο πιο αριστερός και ο πιο άντρας που γνώρισα στη ζωή μου.   

ΕΡ:Μέσα σε αυτά τα χρόνια φοβηθήκατε ποτέ ή είχατε και λίγη άγνοια κινδύνου; 
Σ.Μ.Το όνειρο που είχα εγώ δεν άφηνε περιθώριο στο φόβο. Υπάρχει πάντα εκείνη η νύχτα, η δραματική, στο συμβούλιο της Καλαμάτας που με ειδοποίησαν από την αστυνομία ότι έρχονται με πούλμαν από όλη την Ελλάδα, για να μας σταματήσουν να μη περάσει από το δημοτικό συμβούλιο ο πολεοδομικός νόμος. Ήρθαν τα πούλμαν και μπούκαραν με ρόπαλα και κουκούλες και μας έσωσαν τα παιδιά της ΚΝΕ,  όταν το ΚΚΕ είχε καταψηφίσει το νόμο Τρίτση, τον 1337. 
Αλλά εμείς ήμασταν τόσο παθιασμένοι με την πόλη μας, ήμασταν η νεολαία της,  οι τριαντάρηδες, που δεν ακούγαμε Χριστό. Κάναμε αυτό που λείπει από όλη τη χώρα. 
Να καθίσεις σε ένα τραπέζι κι να βρεις κοινές λύσεις. Λοιπόν κείνο το βράδυ που ήμασταν σε αυτή τη φάση, ένοιωθα μια άγρια χαρά. Τα είχαμε καταφέρει. Δε φοβόμουνα καθόλου. Ήξερα ότι φτιάχνουμε μια προίκα στον εαυτό μας και τους επόμενους...   

Διαβάστε:Νίκος Ζαχαρόπουλος:Το θέατρο της Σικυώνας δεν είναι για προεκλογική εκμετάλλευση