Η συνέντευξη του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Πέτρου Τατούλη στο ραδιοφωνικό σταθμό Sport FM, 2/3/2013 στους δημοσιογράφους κ.κ. Μπαλή και Θεοδωρίδου.
Ερ: Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει την Πελοπόννησο και τι είναι αυτό που ουσιαστικά πρέπει να γίνει προκειμένου να επιτύχουμε την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου;
Δεν υπάρχει ασφαλώς καμία αντίθεση και καμία διαφορετική προσέγγιση με το brand name Ελλάδα, πρόκειται για μία συμπληρωματική δράση, η οποία λειτουργεί και ανταγωνιστικά παράλληλα. Συμπληρωματικά, από τη μια πλευρά, γιατί συμπληρώνει μέσα από την προβολή ενός τόπου και, από τους κανόνες που βάζει αυτή, την προβολή μιας περιφέρειας και, από την άλλη πλευρά, δημιουργεί και έναν εσωτερικό ανταγωνισμό στην προσπάθεια για την αξιόπιστη και συνεπή παρουσία της χώρας μας στην διεθνή κοινότητα, και αυτό είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε
Ήθελα να μείνω στον εσωτερικό ανταγωνισμό γιατί βλέπω εσάς στην Πελοπόννησο που έχετε ξεκινήσει και μπαίνετε δυναμικά ο κ. Αγοραστός στη Θεσσαλία που θέλει να αναπτύξει και το Θρησκευτικό Τουρισμό, λόγω των Μετεώρων, η Περιφέρεια Μακεδονίας το ίδιο θέλει να κάνει, η Ηπείρου το ίδιο αναπτύσσεται∙ δηλαδή βλέπουμε ένα εσωτερικό ανταγωνισμό, αλλά έναν υγιή ανταγωνισμό, συναγωνισμό, είναι έτσι; πως το αντιλαμβάνεστε;
Ακριβώς έτσι είναι. Άλλωστε να σας πω και κάτι από τη μακροχρόνια εμπειρία μου πάνω στη διαχείριση τω δημοσίων ζητημάτων της χώρας. Εκείνο που έλλειπε ήταν η πολυπλοκότητα και τα πολύπλευρα προϊόντα τα οποία πρέπει να δοθούν στους ξένους επισκέπτες. Η κάθε περιφέρεια προωθεί τα δικά της συγκριτικά πλεονεκτήματα πάνω στην αξιοποίηση και προβολή του τουριστικού προϊόντος. Αυτό δημιουργεί μια ισχυρή γκάμα προϊόντων στο επίπεδο της επικράτειας και στην προβολή του τουρισμού ως εθνική υπόθεση. Αυτό το θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό.
Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Πελοποννήσου; Εσείς τι προϊόντα προωθείτε;
Κοιτάξτε, η Πελοπόννησος δεν είναι ένα τουριστικό προϊόν, είναι ένα καλάθι τουριστικών προϊόντων. Η Πελοπόννησος έχει άμεση σχέση με την προβολή του τουρισμού πάνω στα θέματα του πολιτιστικού υποκειμένου. Είναι πολιτιστικός ο προσανατολισμός της, είναι και εξαιρετικά φυσιολατρικός, υπό την έννοια ότι στην Περιφέρειά μας υπάρχουν οι περισσότερες προστατευόμενες περιοχές της χώρας στο επίπεδο της Natura, αλλά και στο επίπεδο των υπολοίπων προστατευόμενων περιοχών του φυσικού τοπίου. Από την άλλη πλευρά, είναι ο ιαματικός τουρισμός, είναι ο θρησκευτικός τουρισμός, είναι ο τουρισμός που αναπτύσσεται τώρα με σημαντικές μονάδες πάνω στο θέμα της αποκατάστασης, και ενισχύει τον ιατρικό τουρισμό, είναι ο φυσιολατρικός τουρισμός, είναι ο περιπατητικός τουρισμός. Και βέβαια η μεγάλη μας προσπάθεια είναι για να πάρουμε ένα κομμάτι από την πίτα που λέγεται σχολικός τουρισμός, κάτι στο οποίο ξέρετε πολύ καλά ότι η χώρα μας έχει ατονήσει παντελώς, όταν άλλες νεοεισερχόμενες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως η Τσεχία, η Ουγγαρία, και άλλες χώρες, έχουν πάρει το μεγάλο κομμάτι αυτής της πίτας.
Στοιχίζει πολύ πιο φθηνά να πας στο εξωτερικό με τις προσφορές από αεροπορικές εταιρείες, ξενοδοχεία, όλο το πακέτο και τη διατροφή, παρά να πας στη Ρόδο ή στην Κέρκυρα για παράδειγμα.
Εδώ υπάρχει μια άλλη πρωτοβουλία της Περιφέρειας Πελοποννήσου, η οποία έχει ως στόχο να αναδείξει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών της. Δεν είμαστε ταγμένοι υπέρ της άποψης, ότι ο έντονος ανταγωνισμός και το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στη χώρα μας στο επίπεδο της οικονομικής κρίσης θα πρέπει να δημιουργήσει ένα καθεστώς κατάρρευσης των τιμών, γιατί αυτό σημαίνει ότι αυτομάτως αντίστοιχη μείωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Εμείς θέλουμε να είναι στοχευμένος ο τουρισμός μας, να είναι στοχευμένο το τουριστικό μας προϊόν, να υπερασπίζεται και να υποστηρίζει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Γι’ αυτό και όπως είδατε στη δική μας την πρόταση υπάρχει για πρώτη φορά και το Πελοποννησιακό Σύμφωνο Ποιότητας των προϊόντων μας και των υπηρεσιών εστίασης και τουρισμού, υπό την έννοια ότι εμείς πάνω απ’ όλα θέλουμε να υποστηρίξουμε και να υπερασπιστούμε την ποιότητά μας. Αυτό είναι ένα κρίσιμο στοίχημα, αλλά είναι και το ζητούμενο. Γιατί, αν αυτή τη στιγμή συνεχίζουμε στη λογική των μειωμένων τιμών, της κατάρρευσης των τιμών, αυτό σημαίνει ότι αυτομάτως υποβαθμίζεται η ποιότητα των υπηρεσιών μας. Εμείς μιλάμε για λογικές τιμές. Δεν μιλάμε ότι στην αγωνία που έχουν οι δικές μας επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν άτακτη υποχώρηση στις τιμές, για να διατηρήσουμε αυτή την εικόνα ενός μαζικού τουρισμού, ο οποίος κατά τη δική μας την άποψη έχει περισσότερες παρενέργειες και περισσότερο κόστος από τα πιθανολογούμενα έσοδα που μπορεί να προσφέρει. Θέλουμε λοιπόν να είμαστε στοχευμένοι, συγκεκριμενοποιούμε την πρότασή μας σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες και θέλουμε μέσα από τις στοχευμένες λειτουργία μας να έχουμε τις καλύτερες υπηρεσίες για να κάνουμε το δικό μας brand name.
Ποιες θα είναι οι ενέργειες που θα το επιτρέψουν αυτό το πράγμα; Ποιες ενέργειες θα κάνετε εσείς ως Περιφέρεια;
Πρώτα – πρώτα θέλω να σας πω κάτι το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη∙ η βελτίωση των υποδομών μας. Σε λίγο καιρό θα έχουμε το πρώτο καταδυτικό πάρκο, το πρώτο οικογενειακό καταδυτικό πάρκο, το οποίο θα γίνει σε περιοχή της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Ο καταδυτικός τουρισμός είναι στοχευμένος τουρισμός, αναφέρεται σε συγκεκριμένες δράσεις.
Ένα δεύτερο θέμα το οποίο είναι πολύ σημαντικό είναι η αξιοποίηση του μεγάλου ενδιαφέροντος και της μεγάλης αγάπης, μιας ομάδας πάνω από 7 εκατομμύρια Ευρωπαίων, η οποία έχει να κάνει με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου ως τουριστικός σιδηρόδρομος. Εμείς βρισκόμαστε σε συνεννόηση και συνεργασία με τα αντίστοιχα υπουργεία για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου μας, κυρίως προς την κατεύθυνση του τουριστικού μας προϊόντος. Τουριστικό τρένο, συν τα τρενοσπόρ, το τρενοποδήλατο δηλαδή, και άλλες ομοειδείς δράσεις θα είναι ενταγμένες μέσα σε αυτή τη λογική.
Είναι μακρόπνοα σχέδια αυτά;
Κοιτάξτε δεν μπορείς να σχεδιάσεις μια τουριστική πολιτική με σημείο αναφοράς το αύριο. Είναι και το αύριο και το μεθαύριο.
Από την άλλη είναι και η ιστορία των extreme sport. Ήδη, αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα επενδυτικό ενδιαφέρον, που λειτουργεί στην περιοχή του Ισθμού, με διάφορα extreme sport πάνω από τον Ισθμό.
Θέλουμε ουσιαστικά αυτό το καλάθι μας, το καλάθι των τουριστικών μας προϊόντων να το κατευθύνουμε αναζητώντας στοχευμένες κοινωνικές ομάδες.
Ο δρόμος τελειώνει;
Ο δρόμος τελείωσε και η Τρίπολη πλέον είναι πολύ κοντά στην Αθήνα. Πολύ λιγότερο κάνει κάποιος να έρθει στην Τρίπολη, απ’ το να πάει από τη μια άκρη της Αθήνας στο κέντρο. Έχουμε και ένα συγκριτικό πλεονέκτημα. Βρισκόμαστε πολύ κοντά στα 5 εκατομμύρια Έλληνες που κατοικούν στην περιοχή της Αττικής.
Ευελπιστείτε ότι υπάρχει περίπτωση να γίνουν και άλλες επενδύσεις όπως το Costa Navarino στην Πελοπόννησο;
Ήδη αυτή τη στιγμή υπάρχει αντίστοιχη μεγάλη επένδυση στην περιοχή της Ερμιονίδος, όπου το Αμάν και η αλυσίδα Νίκι επενδύουν στην Ελλάδα και ειδικότερα στην Πελοπόννησο. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ιδιαίτερο επενδυτικό ενδιαφέρον και για άλλες επενδύσεις. Σας είπα προηγούμενα για τον ιαματικό τουρισμό. Αυτή τη στιγμή το Λουτράκι έχει τις πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού. Είμαστε σε ένα δρόμο, όπου θέλουμε με ολοκληρωμένη πρόταση να διεκδικήσουμε το ενδιαφέρον των πολιτών για να μας επισκεφθούν.
Κλείνοντας θα ήθελα να σχολιάσουμε την παραδοξότητα. Εγώ κατάγομαι από την Αχαΐα. Η Αχαΐα και η Ηλεία να βρίσκονται εκτός της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Δηλαδή αυτή η κόντρα που διαρκεί χρόνια μεταξύ της Τρίπολης και της Πάτρας ποιος θα έχει την πρωτοκαθεδρία στην Πελοπόννησο θα διαρκέσει στο διηνεκές;
Δεν υφίσταται τέτοιο πράγμα. Η κακή πολιτική και κομματική συμπεριφορά ήταν αυτή που οδήγησε σε αυτή την απαράδεκτη διοικητική διαίρεση της Πελοποννήσου. Η Πελοπόννησος είναι ένα ενιαίος πολιτικός, ιστορικός, πολιτιστικός και κοινωνικός χώρος. Εμείς άλλωστε στην προσπάθειά μας έχουμε κοντά μας όλους τους παραγωγικούς φορείς και της υπόλοιπης Πελοποννήσου, και της Ηλείας και της Αχαΐας.
Πιστεύετε ότι κάποια στιγμή θα ενωθεί διοικητικά η Πελοπόννησος;
Η εκτίμησή μου είναι ότι στην επόμενη διοικητική μεταρρύθμιση η πρώτη κίνηση που θα γίνει θα είναι προς αυτή την κατεύθυνση.
Πριν λίγες μέρες ήμουν στη Νορβηγία. Εμείς στοχεύουμε πάρα πολύ στην Σκανδιναβική αγορά. Όπως και πριν λίγο καιρό βρέθηκα στο Ισραήλ. Έχουμε συγκεκριμένες στοχεύσεις και προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε και τη δική μου πολιτική εμπειρία στην κινητικότητα των αγορών αυτών.
Παρ’ όλα αυτά, είμαστε μία Περιφέρεια, το παραγωγικό πρότυπο της οποίας είναι πάρα πολύ υψηλό. Και στο επίπεδο της ποσότητας και στο επίπεδο της ποιότητας με ένα καλάθι προϊόντων που θέλουμε ιδιαίτερα να το προβάλλουμε και αυτό κάνουμε...